Poznávání Stockholmu II

čtvrtek, února 01, 2018

Tento příspěvek je pokračování článku Poznávání Stockholmu 15.-17.10.2017.



Vyrazila jsem tedy do centra, z hotelu to bylo do starého města (Gamla Stan) cca 10 minut. Původně jsem myslela, že si cestou v bankomatu vyberu nějaké švédské koruny, ale nakonec to nebylo potřeba, protože všude kde jsem byla se nechalo platit kartou. Pohledy a známky jsem koupila záhy v jednom z obchůdků se suvenýry, takže první mise splněna :-). 


 

Pak jsem se procházela po uličkách starého města a rozmýšlela se, kde si dám něco dobrého. Ceny za jídlo mi přišly celkem drahé, ale měla jsem hlad a chtěla jsem něco zkusit. Ve starém městě se mi moc líbilo. Nebylo tam moc lidí, popravdě jsem čekala, že tam bude víc turistů, a byla už tma (zdála se mi větší než v Čechách), ale mělo to takovou kouzelnou atmosféru. Nakonec jsem zakotvila v Café Cronan, což byla spíš taková hezčí jídelna :-) a dala jsem si tam švédské kuličky Köttbullar za 129 SEK. Byly dobré a chutnaly maličko jinak než ty z IKEA.



Po večeři jsem ještě prošla uličky křížem krážem, zahlédla jsem několik rybářů chytajících v místních vodách mezi ostrovy ryby a šla jsem zpátky na hotel, kde mi společnost dělala severská detektivka. Jak jinak, že. :-)

 


Ráno jsem vstala brzy a vyrazila dolů na snídani. A to byla pecka! Takový výběr a navíc v podstatě zdravých věcí jsem ještě nikde jinde nezažila. No nacpala jsem se k prasknutí. Pak jsem vyrazila ven, abych před školením ještě poznala něco víc z města. Bylo krásně, sem tam se marky prodralo sluníčko, ale byl hrozný vítr. Naštěstí jsem měla s sebou gumičku, takže jsem nevypadala jako divoženka :-). Na první fotce je hotel zvenku - celkem nenápadný, vůbec nevypadá jako hotel :-)


 


No a pak už následovalo celodenní školení. Po školení byl ještě společný drink v baru, ale pak jsem šla rovnou na hotel, jen jsem si cestou koupila nějaké oříšky k večeři. Zvažovala jsem, že bych si šla dát dolů do lobby ještě nějakou sklenku ke krbu, ale nakonec jsem padla do postele :-).


V úterý ráno jsem opět vstala brzy - okolo 6, napráskla jsem se na snídani a vyrazila do města. Měla jsem 2 cíle - hodit do schránky pohledy, které jsem napsala předchozí večer a jít na vyhlídku, kterou mi doporučila kolegyně. Venku bylo hodně pošmourno, v noci pršelo a vypadalo to, že každou chvíli zase začne. Ale naštěstí jsem nezmokla. :-) Pohledy jsem poslala, na vyhlídku jsem se vyškrábala (šlo se tam strmou ulicí dlážděnou kočičími hlavami, které byly pro moje boty jako kluziště), takže mise splněna. No, pak jsem se vrátila do hotelu, sbalila jsem se a vydala se na Arlanda Express.

 


Po příjezdu na letiště jsem znovu obdivovala, jak to tam mají pěkné. Designová, křesílka a stolky se zásuvkami... Ještě mě lákalo si na letišti koupit jako suvenýr kuchařku "Švédské FIKA". S pojmem Fika jsem se setkávala ve všech obchodech se suvenýry - zpravidla na hrníčcích a tácech, a znamená to něco jako "dát si kafíčko s nějakým dobrým sladkým pečivem". Viz definice v AJ z wikipedie níže. Trochu mě mrzí, že jsem si ji nekoupila, ale třeba někdy příště... :-)


 

----------------------------------------------------------------------------------------
Fika (Swedish pronunciation: [²fiːka]) is a concept in Swedish culture with the basic meaning "to have coffee", often accompanied with pastries, cookies or pie.

Fika is considered a social institution in Sweden; it means having a break, most often a coffee break, with one's colleagues, friends, date or family. The word fika can be used as both verb and a noun. One can fika at work by taking a "coffee break", fika with someone like a "coffee date", or just drink a cup of coffee, tea or other non-alcoholic beverage. As such, the word has quite ambiguous connotations, but almost always includes something to eat, such as biscuits, cakes and even sweets, accompanied with the drink. This practice of taking a break, often with a cinnamon roll, biscuits, or cookies, and perhaps with fruit on the side, is central to Swedish life.

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Fika_(Sweden)

Taky se může líbit

0 komentářů