20 pravidel Boba Harpera

čtvrtek, dubna 03, 2014

V minulém článku jsem psala o knížce od Boba Harpera Pravidla hubnutí a slibovala jsem, že pravidla zmíním až v dalším článku, protože ten předchozí byl už moc dlouhý. No tak tady jsou :-)



1) Před každým jídlem vypijte velkou sklenici vody - bezpodmínečně
Podle Boba nejsnadnější a jedno z nejdůležitějších pravidel. Samozřejmě se má pít nejlépe voda a žádné sladké nápoje (viz pravidlo 2). Já se podle něho snažím řídit, ale v rámci mezí. Často si na něj vzpomenu a před jídlem se opravdu důkladně napiju, ale že bych vypila celou sklenici, to ne. Já s pitím většinou nemám problémy piju dostatečně během dne. Dřív jsem pila málo, ale naučila jsem se to a nyní to moje tělo přímo vyžaduje. Ale taky nepiju jak velbloud, prostě nic se nemá přehánět :-)

2) Vyhněte se tekutým kaloriím
Pít ano, ale myslet na to, že je rozdíl mezi vodou a colou/ovocnou šťávou/alkoholem atd. Já s tímhle pravidlem nemám problém. Výjimečně sice zhřeším - občas si dám třeba vínko a minimálně jednou za měsíc se té koly taky napiju, ale myslím, že když převážně piju vodu, tak to není takový problém. Kávu piju opravdu výjimečně, takže ani nemusím řešit mléko a cukr v ní a čaj nesladím.

3) Do každého jídla zařaďte bílkoviny - nebo hladovějte a užírejte se.
Bob na prvním místě doporučuje ryby, ale má také rád vejce a drůbež a nepohrdne ani libovým vepřovým a hovězím, sýry, tofu a tempehem. Já sice nevím, jestli v každém mém jídle jsou obsaženy bílkoviny (myslím, že jo), ale rozhodně jsem v poslední době navýšila jejich příjem.

4) Omezte příjem bílé mouky a obilovin
Bob doporučuje hlavně sledovat obaly a hledat celozrnnou mouku na prvním místě. Pokud těstoviny, tak ty celozrnné atd. Já se tímto pravidlem snažím řídit co to jde (ale přiznejme si, takový čerstvý křupavý rohlíček je mňamka). Pokud je pečivo v obalu, tak hledám celozrnnou mouku, pokud není v obalu, tak si aspoň vybírám takové, které vypadá nejvíc celozrnně (tmavá barva nezaručuje úspěch při vybírání) a má nějaká semínka. Samozřejmě někdy si dám také pečivo nebo těstoviny z normální mouky. Musím říct, že bez pečiva bych si asi život nedokázala představit a obdivuji y, co to dokáží.

5) Denně snězte 30 až 50 gramů vlákniny
Naprosto souhlasím a snažím se dodržovat, i když někdy je to náročné.

6) Každý den si dopřejte jablka a drobné ovoce - každý den bez výjimky!
Tak to bych asi nezvládla dodržovat na sto procent, ale jablka mám moc ráda a určitě si je teď dopřávám častěji, stejně tak i drobné ovoce. Navíc pokud dodržujete toto pravidlo, tak vlastně částečně plníte pravidlo předchozí - 2 v 1 :-)

7) Po obědě už žádné sacharidy
Tak tohle pravidlo jsem úplně vypustila, protože bez pečiva a i jiných sacharidů si neumím představit jídlo. Samozřejmě, že se snažím sacharidy více omezit, čím více se blíží den k večeru, ale úplně bez? Nee.

8) Čtěte etikety na potravinách. Ať víte, co jíte.
Tohle pravidlo mě odradilo od nákupu už několika výrobků. Rozhodně s ním souhlasím.

9) Velikost porcí neodhadujte, prostě si je ušijte na míru - a natrvalo.
Tak tohle pravidlo je určitě užitečné, ale zatím se jím neřídím a porce odhaduji.

10) Skoncujte s přislazováním a umělými sladidly
Tak tohle se snažím dodržovat. Mám vyzkoušeno, že když sladké omezím a vydržím, tak na něj pak už ani nemám chuť. A většina umělých sladidel je celkem slušně řečeno na prd, když si o nich člověk něco zjistí. Proto žádné light coly a podobně, když už tak tu s normálním cukrem. Sem tam si dám ovšem dortík nebo čokoládku, ale nepřeháním to. Horší je to u mě se slaným, ale to už jsem taky celkem překonala. :-)

11) Pryč s bělomasými bramborami
Tak tohle pravidlo má určitě své odpodstatnění. Naštěstí nejím brambory moc často, takže jsem celkem v pohodě.

12) Jendou týdně se obejděte bez masa
Tak tohle pravidlo určitě v podstatě dodržuji i když to tedy nehlídám. Ale určitě se v týdnu najde den, nebo i víc, kdy maso nemám. Bob v ten den doporučuje maso nahradit luštěninami, ořechy a semínky.

13) Odepište smažená jídla a pokrmy rychlého občerstvení
Fastfood jsem také hodně omezila - to se vyplatí taky finančně. :-) Se smaženým je to horší, ale většina smažených jídel co jím je připravená doma na keramické pánvi s minimem oleje

14) Neodbývejte snídani
Bez snídaně si neumím den představit, a pokud se ráno výjimečně nenajím, tak mi už v 10 ukrutně kručí v žaludku :-) Bob doporučuje ovesnou kaši, vejce a bílý jogurt.

15) Jídlo si připravujte sami a nejméně desetkrát do týdne se stravujte doma.
Obědy v práci si většinou kupuju a někdy taky zajdem na večeři, ale převážně tohle pravidlo plním. Také to svědčí peněžence :-)

16) Zakažte si přesolená jídla
Ta jsem si zakázala a musím se pochválit, zatím se držím. Denně člověku stačí pouhé 2 gramy soli, ale běžně přijímáme mnohem víc. Takže místo soli raději ochutit bylinkami.

17) Jezte zeleninu - a nešvindlujte!
Zeleninu miluju, takže s tímto pravidlem nemám problém. Horší je se hlídat, abych ji nezapomínala jíst.

18) Choďte spát hladoví
Tohle pravidlo mě zaujalo a snažím se na něj myslet. Bob píše, že s lačným žaludkem začneme spalovat tuky jak o život, navíc se začnou vyplavovat hormony pro klidný spánek, který je také důležitý. Je několik způsobů, jak se s tímhle pravidlem vypořádat - např. 3 hodiny před ulehnutím nic nejíst, nejíst po 20. hodině, nejíst nic po večeři. Taky samozřejmě záleží, kdy chodíte spát.

19) Dodržujte spánkový rytmus
Tohle pravidlo dodržuji, protože bez dostatečného spánku by ze mě byla chodící mrtvola :-)

20) Jedno jídlo týdně přeměňte v hostinu
Tak tímhle pravidlem se neřídím, protože nedodržuji striktní Bobův jídelníček. Spíš se snažím, aby ne každé jídlo byla hostina. :-) Protože samozřejmě ráda jím dobré jídlo.

Tak to je vše. Ono to stačí :-) Zajímalo by mě, jestli se někdo opravdu striktně drží Bobova plánu a dodržuje všech 20 pravidel hubnutí. Nebo se čtenáři knihy také spíš jen inspirují jako já a převezmou si nějakou část, která jim vyhovuje.







Taky se může líbit

0 komentářů