Roštěná pro začátečníky - 2013/10/05

středa, října 09, 2013

Nemám v úmyslu psát recept jak snadno uvařit dobrou roštěnou (myšleno plátky z hovězí roštěné a omáčka s rýží). Nedávno ji ale mamka vařila k obědu. Mňam, mňam. Já jsem asistovala a okoukávala, jakže se to vlastně dělá. Když jsem se tak vyptávala, mamka prohlásila, že se kouknem do knížky, jestli to děláme dobře. A vytáhla Kuchařku pro začátečníky z roku 1982, vydanou nakladatelstvím Avicenum, zdravotnické nakladatelství. Mrkla do knížky, zjistila, že jsme na nic nezapomněli, a dokonce jsme navíc přidali hořčici. Čas od času se prý do ní koukne, když vaří něco, co nemíváme moc často. Že prý je to dobrá knížka, ze které se, kromě rad od své mamky a babičky, taky učila vařit. Je to v ní prý všechno dobře a jednoduše popsáno.



No já jsem k té knížce byla vždy už od pohledu skeptická, ale tentokrát jsem si ji prolistovala a docela mě překvapila. Recepty jsou psané fakt krok za krokem pro začátečníky. Navíc na začátku je úvod o výživě, kde jsou probrány jouly a kalorie, bílkoviny, tuky a sacharidy, voda, vitamíny atd. Pak následuje obecný úvod o potravinách, jejich skladování a vaření.

Na to, jak uvařit roštěnou je tam hned několik receptů vždy s drobnou obměnou:
  • Přírodní roštěná
  • Roštěná na houbách (+houby slanina kmín)
  • Roštěnky po uhersku (brambory papriky protlak mletá paprika)
  • Roštěná na smetaně (slanina, smetana, mléko, mletá paprika)
  • Švédské roštěnky (slanina, smetana, dijonská hořčice, kapary)
  • Kežmarská (rajčata, smetana, mletá paprika)
  • Vídeňská (protlak, kmín majoránka, mletá paprika)
  • Rýnská (protlak, bílé víno, máslo, mletá paprika)
  • Vodňanská (houby, kyselé okurky sardelová pasta)
No a to mě přimělo zamyslet se, z čeho čerpám informace o vaření já, co mi pomáhá rozvíjet moje začátečnické schopnosti u plotny (pokud nepočítám mamku a babi).

V první řadě to jsou časopisy. Nejprve to byl Apetit. Ze začátku jsem ho četla doma, kde  ho kupovala mamka, a pak jsem si ho začala kupovat v Praze i já sama. Jeho výhodou je i užitečný web www.apetitonline.cz. Před nějakýma dvěma (možná i více - ono to letí) lety se mi ale tištěný Apetit přestal líbit a vyměnila jsem ho za Gurmet (dříve Chef Gurmán, nebo tak nějak). Nejenže je levnější, ale recepty a obsah časopisu jsou na stejné úrovni jako za dob, kdy se mi nejvíce líbil Apetit. Dokonce ho teď máme i předplacený, takže vždy v polovině měsíce natěšená pravidelně kontroluji schránku. Poslední dobou je ale můj favorit časopis Albert v kuchyni. Je zadarmo, je v něm spoustu dobrých receptů (no ale taky reklamy) a podle mě se klidně vyrovná oběma předchozím. Je potřeba ho ulovit na začátku měsíce (cca mezi 5. - 8.) ze stojánku u pokladen. Nebo si stáhnout aplikaci do iPadu/iPhonu. Nebo si ho stáhnout v pdf z webu http://www.albert.cz/radce-zakaznika/albert-magazin/ nebo si tam najít rovnou recept http://www.albert.cz/radce-zakaznika/recepty/. A taky je v něm taky sudoku a křížovka ! :-)

V druhé řadě jsou to kuchařské knížky - jedna z mých vášní, kterou ale musím krotit, jinak bych doma vlastnila hromadu kuchařek, které bych ani nestihla přečíst. Naštěstí si můžu tak trochu přivlastnit i knížky, které patří mamce (některé jsem jí šibalsky darovala i já).

Úlovky (i ty mamky) na které jsem patřičně hrdá:
  • Jamie Oliver 30 minut v kuchyni
  • Nigella Lawson Vaříme express
  • Martin Škoda Škoda nevařit
  • Havlíček + Lamschová Jídlo jako životní styl
  • Havlíček + Lamschová Jídlo jako životní styl II.
  • S Italem v kuchyni - i s podpisem Emanuela Ridi
  • Jezte Česky - Rok v naší kuchyni - Vašáková + Skokanová Němcová
  • Česká domácí kuchařka od Jitky Rákosníkové
  • Velká italská kuchařka od Lindy Doeserové
Knížky, na které mám zálusk:
  • Recepty z farmářského trhu I. a II. od Hany Michopulu
  • z Edice Apetit - drůbež, dorty, party, mamma mia, moučníky, brambory, ryby a plody moře (nejlépe všechno :-p)
  • Jamie Oliver 15 minut v kuchyni
  • Knížky od pražského kulinářského institutu
  • Hovory s řezníkem od Jany Florentýny Zatloukalové
  • něco od Ivety Fabešové
Možná jsem na něco zapomněla... :-)

Taky se může líbit

0 komentářů